Znany z autorstwa książki o religii i ateizmie „Bóg urojony” (The God Delusion) Brytyjczyk Richard Dawkins wspomniał w swojej książce o walce bolszewików z chrześcijaństwem na Podolu.
Próbując udowodnić, że nadprzyrodzony Stwórca prawie na pewno nie istnieje, z innej strony Dawkins potwierdza, że wiara w Boga była potężnym instrumentem, który pomagał chrześcijanom przetrwać trudne czasy…
Można przytoczyć kilka z wielu „dzieł” ateistycznego niszczenia budowli sakralnych, w tym obiektów zabytkowych, o znaczącej wartości kulturowej: Dynamitem zostały wysadzone w powietrze piękne kościoły w takich miejscowościach jak: Płoskirów, Gródek (cztery obiekty sakralne jednocześnie: kościół pw. św. Stanisława, kościół pw. św. Anny, cerkiew prawosławną i synagogę), Zwiahel, Satanów.
W Tynnie kościół rozebrano na „cegłę”. Na Podolu wysadzono dynamitem szereg innych świątyń: Sołobkowice (świątynia z XVI wieku), Berezdów (XVIII w.), Mohylew Podolski (XVIII w.), Orynin (XX w.), Kaziatyn (XX w.), Dunajowice (XVII w.), Deraźnia (XVIII w.).
W drugiej połowie XVII w. na miejscu płoskirowskiego zamku, który popadł w ruinę i został rozebrany, wzniesiono kościół pw. Św. Anny.
Pierwotnie była to niewielka drewniana świątynia, w 1801 roku rozpoczęto zbiórkę ofiar na przebudowę kościoła. Największą sumę wniósł ziemianin z Latyczowskiego powiatu Maciej Żurawski.
Budowę murowanego kościoła w Płoskirowie ukończono w 1820 roku, a na pocz. XX w. został on przebudowany w barokowym stylu. W 1936 roku władza radziecka zadecydowała o zniszczeniu kościoła. Obecnie, mniej więcej na miejscu kościoła, w pobliżu wejścia do centralnego miejskiego parku, wznosi się budynek szkoły nr 1.
Słowo Polskie na podstawie tekstu Richarda Dawkinsa, 02.07.17 r.
lowa s Mogilowa
Trudno oczekiwać było od barbarzyńców i hołoty zachowania polskich obiektów sakralnych, i nie tylko w ramach zacierania polskości. Takiej ciemnoty porównywalnej do ISIS świat nie widział