Udany eksperyment wokalny Podolanek w Pułtusku

Gdyby ktoś mi kiedyś powiedział, że nasz zespół będzie uczestniczył w takim festiwalu – nigdy bym uwierzyła. Festiwal im. Krzysztofa Klenczona, w którym mieliśmy zaszczyt  uczestniczyć, już po raz czwarty odbywa się w Pułtusku – w mieście, w którym urodził się ten znany polski kompozytor, śpiewak, lider zespołów „Czerwone Gitary” i „Trzy Korony”, autor przebojów „Biały krzyż”, „Historia jednej znajomości”, „Taka jak ty”, „Nikt na świecie nie wie” i wielu innych.

Przesłuchania konkursowe, warsztaty muzyczne, koncerty gwiazd, wystawa fotografii, projekcje filmowe to tylko niektóre z atrakcji zapowiedzianych przez Organizatorów Festiwalu – Miasto Pułtusk, Miejskie Centrum Kultury i Sztuki w Pułtusku oraz Stowarzyszenie Wspólnota Polska.
Do udziału w tym konkursie nasz zespół przygotowywał się już wcześniej – opracowany program był zaocznie oceniony przez jury a zatem nasz zespół został zaproszony do finałowego przesłuchania konkursu. Zawody poprzedzały dwudniowe warsztaty muzyczne w klasie gitary i wokalu, prowadzone przez znanych polskich muzyków: Natalię Lubrano – polską wokalistkę, kompozytorkę i autorkę tekstów oraz Leszka Cichońskiego – gitarzystę, kompozytora, wykładowcę i autora podręczników dla gitarzystów. Rzecz jasna, nasz zespół zapisał się na zajęcia wokalne. Od razu chcę powiedzieć, że to nie było łatwe.

Natalia – wspaniała wokalistka jazzowa, mistrzyni improwizacji, która czuje muzykę – odsłaniała tajemnice swego mistrzostwa, angażowała do pracy wszystkich bez wyjątku uczestników warsztatów. A więc w ciągu dwóch dni (dwa zajęcia dziennie po 2,5 godziny) razem śpiewaliśmy soul i blues w języku angielskim i polskie utwory jazzowe. I to nie był koniec naszych odkryć.

Jakież było nasze zaskoczenie, gdy się okazało, że prawie wszyscy uczestnicy konkursu – to zespoły rockowe, oprócz kilku wokalistów i nas. W duszy wykluły się wątpliwości dotyczące przyszłego wystąpienia w konkursie, gdyż ani nasze liryczne traktowanie Klenczona, czy nasz miękki wokal spodoba się jurorom i publiczności?

9 lipca na scenie Amfiteatru Domu Polonii w Pułtusku odbyły się przesłuchania konkursowe finalistów IV Pułtusk Festiwalu im. Krzysztofa Klenczona. Wykonawców oceniało jury w składzie: Alicja Corona-Klenczon – Honorowy Patron Festiwalu, Maciej Cybulski, Sylwia Barycka, Sylwia Słojkowska-Affelska, Paweł Sztompke, Ryszard Poznakowski, Tomasz Jaśkiewicz, Marek Różycki, Anna Kondratowicz oraz Marek Gaszyński.

Rzeczywiście, nasz występ odróżniał się od występów pozostałych uczestników ale został ciepło przyjęty przez widzów i, jak to się później okazało, przez jury. Otrzymaliśmy Nagrodę specjalną Stowarzyszenia Wspólnota Polska dla polonijnego uczestnika konkursu.

Po przesłuchaniach konkursowych święto trwało dalej na głównym placu miasta. Przed gośćmi festiwalu wystąpili znani polscy wykonawcy: Łukasz Lach, Jacek „Budyń” Szymkiewicz, Janek Samołyk, Maja Koman, Weronika Bochat, M.A.J – Maria Głuchowska, „Klenczon Projekt”. Nawet ulewa nie mogła rozproszyć prawdziwych koneserów twórczości Krzysztofa Klenczona – wraz z wykonawcami jego pieśni śpiewał cały plac i my też pod parasolami. Dalej w drodze do domu w naszym samochodzie nuciliśmy wspaniałe pieśni Klenczona, które przypadły nam do gustu dzięki festiwalowi.

Jako kierownik artystyczny chcę podziękować mojemu zespołowi „Srebrne Głosy” w składzie Switłany Iskry, Wiolety Wołkowej, Ireny Figol, Julii Szalińskiej, Natalii Konorskiej oraz Ireny Sidorowej za to, że odważnie eksperymentowały wraz ze mną i realizowały nasze wspólne twórcze plany. Składam również podziękowanie na ręce pani prezes Winnickiego Kulturalno-Oświatowego Związku Polaków (WKOZP) Alicji Ratyńskiej za wsparcie i wiarę w nasze zwycięstwo.

Irena Godna, kierownik artystyczny zespołu wokalnego „Srebrne Głosy” przy WKOZP, opracowanie Irena Rudnicka, 12.07.16 r.

 

 

Skip to content