„Quest – ścieżkami legend” w Nowogradzie-Wołyńskim

5 listopada br. w ramach obchodów Narodowego Dnia Niepodległości Polski w Nowogradzie-Wołyńskim odbyła się gra terenowa „Quest. Ścieżkami legend”, zorganizowana przez pięcioosobowy zespół młodzieży z Polskiego Kulturalno-Oświatowego Stowarzyszenia im. Juliana Lublińskiego.

Wołyńska młodzież w lipcu br. wzięła udział w letniej szkole lidera polonijnego „Ja lider” przeprowadzonej przez Fundację Wolność i Demokracja, gdzie zdobyła niezbędną wiedzę praktyczną dla realizacji takiego przedsięwzięcia.  W grze wzięło udział 20 osób – 5 drużyn, które składały się z uczniów szkółki sobotnio – niedzielnej im. Jadwigi Jakubowskiej, działającej od 1990 roku przy polskiej organizacji w Nowogradzie Wołyńskim. Każda z drużyn miała własny kolor i nazwę, którą musieli wymyślić dwa dni przed rozpoczęciem projektu.

Pierwsze miejsce zajęła drużyna granatowych – „Polskie kwiaty” (liderem drużyny – Waleria Kulibaba); drugie miejsce zdobyła drużyna żółtych – „Dynastia Smoków Wawelskich” (liderem drużyny był Jarosław Pawłowski); trzecie miejsce zajęła drużyna – czerwonych „Warszawskie Syrenki” (liderem była Anastazja Gopanczuk); drużyny fioletowych – „Trębacze z Wieży Mariackiej” (lider Anna Łysiuk) i zielonych – „Poznańskie koziołki” (lider Ulana Wasyluk), nie zajęły miejsca na podium, ale wzięły aktywny udział w grze terenowej.

Każda z drużyn otrzymała kartkę z zadaniem, w którym trzeba było odgadnąć legendę i skojarzyć w którym miejscu w naszym mieście można szukać kolejnej podpowiedzi. Uczestnicy gry zmierzyli się z siedmioma zadaniami (wykorzystane zostały legendy: „Kwiat paproci”, „O Lechu, Czechu i Rusie”, „O złotej kaczce”, „O trębaczu z Wieży Mariackiej”, „O poznańskich koziołkach”, „O smoku Wawelskim”,), siódmym zadaniem był rebus, który miał skierować wszystkich na miejsce startu.

W każdym nowym miejscu na drużynę czekał agent, którego można było poznać po biało – czerwonej wstążce na ramieniu oraz napisowi „Ścieżkami legend” z imieniem agenta. Po odgadnięciu rebusu drużyna musiała szybko biec do miejsca startu i ułożyć kartki z zadaniami otrzymanymi w trakcie gry – w klucz, – POLSKA. Po czym trzy drużyny otrzymały Dyplom za I, II, III miejsca, dwie pozostałe Dyplomy za udział. Każdy też otrzymał nagrodę. Liderzy – I, II, III miejsca – książki „Legendy polskie” Wandy Chotomskiej, pozostali otrzymali podręczniki „Pokochaj polską mowę”. Po zakończeniu gry terenowej „Quest – ścieżkami legend” na wszystkich uczestników czekał dobry poczęstunek.

Młodzież po wykonaniu zadania była bardzo zmęczona, ale zadowolona. Stwierdzili, że zadania były ciekawe, choć nie łatwe, że strasznie dużo musieli biegać, ale robili to z wielką chęcią i przyjemnością. Również zwrócili się z ogromną prośbą o zorganizowanie podobnego projektu, który uważają za udany i ciekawy.

Projekt „Quest – ścieżkami legend” został współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.

Wiktoria Szewczenko, prezes Polskiego Kulturalno-Oświatowego Stowarzyszenia im. J. Lublińskiego, 23.11.16 r.






Skip to content