Celem tego corocznego przedsięwzięcia jest popularyzacja dziedzictwa kulturowego w regionie wołyńskim. W każdym kolejnym dniu festiwalu jego uczestnicy skupiali się nad innym tematem i w innym miejscu.
Na przykład drugi dzień był poświęcony książkom i odbywał się w Muzeum Książki. Mistrz „książkowej sprawy” Walenty Kołontaj zorganizował warsztaty kaligraficzne i opowiedział o historii narzędzi do pisania epoki średniowiecza. Kołontaj podzielił się także tajemnicami technologii produkcji pergaminu i papieru. W Muzeum Książki został przedstawiony projekt i przewodnik „Szlakami sztetli” w języku ukraińskim.
W festiwalu wziął udział także polski teatr z Lublina. Wieczorem, przy świecach, w pięknej XVII-wiecznej ostrogskiej synagodze zaprezentowano spektakl Teatru NN „Opowieści z Bramy” (w składzie Witold Dąbrowski i Robert Brzozowski) ze specjalnie dodaną opowieścią o Maharszalu (Salomonie Lurii), który w połowie XVI wieku pełnił funkcję rabina i głowy jesziwy w Ostrogu, skąd przeniósł się do Lublina. Wielka ostrogska synagoga, po 50 latach spustoszenia, po raz pierwszy powitała gości na przedstawieniu Bramy Grodzkiej z Lublina, odbywającego się w ramach festiwalu. Zabrzmiały opowieści o cadykach z Ostrogu,śpiewane przez niggunim, błogosławiąc ich pamięć.
Szczere podziękowania Bramie Grodzkiej z Lublina za wspaniały spektakl, do którego przyłożyli szczególny wysiłek Emil Majuk i Grzegorz Arszynow. Właśnie Grzegorz Аrszynow, którego młode lata którego minęły w Winnicy, jest inicjatorem odrodzenia synagogi, przywrócenia ją społeczeństwu i wykonawcą tego projektu.
Ponadto w ramach festiwalu odbyła się wystawa rzeźb Mirtały Pyłypenko, Amerykanki pochodzenia ukraińskiego i spotkanie z kompozytorem Mirosławem Skorykiem. Festiwal „Ostróg. Renesans” odbył się w tym roku już po raz trzeci.
Lidia Baranowska na podstawie informacji Anatola Kerżnera, fot. ostroh.info, 19.05.18 r.
Leave a Reply